Tuesday, July 28, 2009

Khairy Di Manek Urai Hanyalah Menyambung Hayat Politiknya

Ada yang menuduh Maya ni laki, tapi apa-apa tuduhan Maya terima dengan senang hati kerana hanya Maya saja yang tahu diri ini. Cuma Maya nak pesan kalau dah laki tu jadilah laki sejati dengan cara pakaian sekali, bukan macam jenis laki seperti gambar kat bawah ni.

Ni pompuan ke laki, tak malunya mamat ni

Cerita Maya kali ni bukan pasal pompuan atau laki. Maya ada terbaca komen puak-puak penyokong KJ yang dengan megah menyatakan bahawa kehadiran KJ di Manek Urai mempunyai impak besar. Eh eh eh, betul ke? Kalau cam tu jika ada PRK lepas ni cukup dengan hantar KJ sorang je gerenti menang.

Maya ada juga menghubungi kekawan yang telah berkhidmat untuk UMNO di Manek Urai samada dari kumpulan UMNO Puteri, UMNO Putera dan juga UMNO tua. Apa yang Maya boleh buat kesimpulan ialah pengurangan majoriti bukannya disebabkan faktor Khairy.

Tok Pa merancang strategi, tetapi cuba dirampas oleh Khairy

Strategi untuk menawan Manek Urai telahpun dimulakan sebelum penamaan calon lagi oleh Dato' Pa dengan kerjasama UMNO Pusat. Apabila Tuan Aziz dicalonkan, peluang untuk menang di Manek Urai semakin cerah kerana Tuan Aziz adalah calon yang dikenali ramai. Oleh itu saya setuju dengan pendapat Kak Mantra bahawa kekuatan di Manek Urai bersandar kepada gabungan Tuan Aziz dan Tok Pa.

Namun kehadiran Khairy di Manek Urai tidak boleh dihalang lagi. Ramai ketua pemuda UMNO bahagian di Kelantan berada di dalam poket Khairy. Oleh itu KJ menggunakan pengaruh pemuda Kelantan untuk menampilkan diri di MU. Namun begitu Tuan Aziz bukannya salah seorang yang telahpun dijual beli oleh Khairy.

Gambar ini hanyalah untuk hiasan sahaja, tiada kaitan dengan Maya

Cerita yang Maya dengar pula berlainan rupa. Ada pihak yang meluahkan kepada Maya bahawa kehadiran KJ hanyalah menyemak mata. Kehadiran Khairy merupakan taktik untuk menyambung talian hayat politik. Khairy telahpun tahu bahawa Manek Urai bakal memberi perlawanan hebat, oleh itu Khairy hanyalah cuba untuk tumpang semangkok dalam perlawanan tersebut. Lagipun Khairy ni memanglah mangkok.

Maklumat yang Maya terima ialah sepatutnya Khairy menyelesaikan masalah dalaman UMNO semasa perlawanan di Manek Urai. Saki baki kayu buruk peninggalan Dollah iaitu Ketua Bahagian UMNO Kuala Krai Ramzi Abdul Rahman telahpun diketahui ramai, sama ada oleh penyokong BN atau PAS bahawa dia dan konconya akan buat kacau. Dan telahpun disahkan memang buat kacau.

Ramzi Abdul Rahman, saki-baki peninggalan Dollah,
si Ramzi ni boleh cerita kenapa Manek Urai kalah.

Kontek Maya dalam Malaysiankini pernah bercerita bahawa kekacauan pertama yang Ramzi lakukan ialah mendedahkan fitnah terhadap Tuan Aziz kepada portal pro pembangkang. Sekali Maya fikir betul juga kerana hanya Ramzi sebagai pengerusi Kesedar yang tahu maklumat dalaman badan tersebut.

Oleh itu kepada abang-abang seperti Pejuang Bangsa yang menuduh Maya sebagai pengkhianat UMNO, siapakah pengkhianat sebenarnya? Golongan pengkhianat ini sudah pasti mempunyai hubung kait dengan Dollah dan Khairy.

Pendapat Maya ialah kemunculan Khairy di Manek Urai hanyalah bertujuan untuk memanjang talian hayat politiknya, tumpang semangkok jika kemenangan berpihak kepada UMNO.

Kehadiran Khairy di Manek Urai sama seperti pepatah Melayu yang pernah berkata, lembu punyai susu sapi punya nama. Susu Maya pula......ehhhh malulah nak cerita!

50 comments:

Detguaq said...

Salam Maya,

Poll yang saya buatpun menjuruskan hal yang samna, iaitu kehadiran Ketua Pemuda Setia Kat Wang sebenarnya tidfak membantu, malah merosakkan peluang UMNO/BN untuk menang di Man U tempoh hari.(Saya dah buang poll tu selepas prk Man U)

Generasi Pejuang Bangsa said...

woi ,

nak tanya ada fakta ke ini semua apa yang hang dok reka cerita bodoh ini ??? setakat nak tulis saya dengar orang MU cerita ,aku rasa baik hang join team RPK a.k.a raja penipu ...

Kalau hang pergi MU tak pa juga, ini dok cerita ambil drpd cerita orang ..haha setakat nak buar rumours baik tak payah cakap la ..

mantra-indeeptots said...

Pejuang Bangsa... sekali lagi nak bagi buka mata tu... kemenangan tipis PAS di Manek Urai BUKAN disebabkan si Khairy Jamaluddin... tapi faktor Tuan Aziz dan Tok Pa.

Harap si Khairy tu, akan berulang sekali lagi PRK di Kuala Terengganu... calon pilihan Pak Lah dan KJ yang memang mengundang kalah...

Apa jadi dengan Padedoh di Kelantan? Dah jadi bungkus doh? Siapa kata kami tak pergi ke Manek Urai... kamu kenal kami ke?

Anonymous said...

saudara pejuang bangsa,
Kalau ya pun tak setuju dengan Maya, cubalah guna bahasa yang elok sedikit. Jangan dicemarkan nama "pejuang bangsa" kalau budi bahasa tidak tercermin dalam budi bicara anda.

Jika apa yang disampaikan tidak betul, sila berikan pandangan secara ilmiah. Bukan ber"woi" atau herdik mahupun maki.

~OnDaStreet

Tok Pawi said...

HOI pejuang bangsa. mengong

eXception said...

Maya, I wonder, who the heck are you? Seolah-olah Maya ada semacam sumpahan pada mangkuk bernama KJ ni... Sungguh misteri identiti Maya ni... Aku pelik... dan Aku juga sangsi jugak, ye lah mana tahu kot-kot Maya blogger upahan KJ sendiri utk melihat berapa ramai kalangan blogger BPN yang anti-KJ. Ataupun Maya ni upahan puak Al-Juburi utk meninjau dan mengorek rahsia-rahsia dari kami utk dijadikan modal cerita... Do you have any Facebook id, Friendster or Tagged?


eXception - Bukan Sekadar Blog Picisan

Buragas Alam said...

Maya....u ni cantik la....Nak 'BERNAKALAN' boleyyy!!!

eXception said...

Aku rasa tu bukan gambar dia... Ntah gambo sape ntah dia tepek... Hu hu hu hu... Is it true, Maya?

ROSHATIKA said...

Salam,

Memang sukar untuk memuaskan hati semua orang. Rasulullah s.a.w. sendiri dihina dan difitnah, inikan pula pemimpin muda yang hanya seorang manusia biasa.

Tetapi percayalah kalau tohmahan disini bertujuan untuk melemahkan semangat kami penyokong-penyokong YB KJ, anda sebenarnya tersilap.

Tohmahan dan fitnah anda yang tidak disertakan dengan bukti akan lebih menyemarakkan semangat kami untuk terus membela pemimpin muda ini supaya terus gah dipersada politik tanah air.

Saya berfikiran terbuka dan sedia menerima kenyataan tetapi bagi saya tohmahan-tohmahan tanpa bukti adalah fitnah dan seharusnya tidak perlu dilayan.....

Terima kasih.

Singh Is Kinng said...

Hi Maya,

Ha ha si pengampu KJ ada kat sini.

Pejuang Bangsat, jangan cuba nak bersuara kalau hang sendiri bukan orang Kuala Krai.

Apa yang Maya tulis sebenarnya aku nak publish kat blog aku, tapi atas kepentingan MU aku tunggu dulu. Si Ramzi bekas pecacai Dollah memang buat hal sabotage the election.

Aku sendiri orang Kuala Krai dan pernah ke Manek Urai sebelum PR, dan aku boleh confirm apa yang Maya tulis itu benar. Apa hang nak cerita, Tuan Aziz tu memang kawan baik aku.

Roshatika, jangan belitkan fakta di sini dengan menyamakan Khairy dengan Nabi Muhammad SAW. Secara tak langsung hang telah menghina nabi apabila menyamakan pengkhianat ni dengan Nabi SAW.

Fitnah ke atas nabi tidak berasaskan, bertujuan untuk menjauhkan kaum Quraish yang sebelum itu mengenali Nabi SAW dengan sifat amanah.

Tetapi kekecohan yang dilakukan Khairy adalah satu fakta.

Disebabkan oleh flip-flop Dollah dan tamaknya Khairy, BN hilang lima negeri.

Disebabkan oleh nafsu Khairy kepada kuasa, BN hilang pengaruh di kalangan orang muda. Anak muda melihat Khairy sebagai perosak UMNO dan hakikat ini jangan cuba nak nafi.

Hang pa tunggu lebih banyak fakta yang aku keluarkan dalam blog aku nanti.

Sorry Maya panjang berleter kat sini sebab puak-puak ni tak pernah reti.

Jeffry said...

Blogger Jeffry said...

Maya nie spesis bapok. Nama Maya waktu malam tapi siang nama dia Maniam juga spesis parpukari. Tengok profile jantan.

July 26, 2009 7:23 PM
-----------------------------------

Lepas aku komen jantina terus hang tukak jantina. Berapa RM hang buat pembedahan jantina????

Nabau said...

Susu maya bagi abang parpu isap!... Nyott!.. nyott!..

Maya Khairy said...

Sekali lagi tima kasih abang-abang suma berkunjung ke blog Maya.

Abang Detguaq, sayang ya kalau ada poll tu sama-sama boleh tunjuk betapa dalam dunia virtual ni pun Khairy tidak disukai.

Abang pejuang, info yang Maya ada kredibiliti, bukan Maya main tulis ikut sesuka hati.

Kak Zee, kita telah saling kenal dalam FB, harapnya banyak boleh bertukar maklumat nanti.

Abang on the street, birkan mereka dengan khayalannya, harap Maya suatu hari nanti mereka akan membuka mata.

Aaaa...Maya ingat lagi Abang Atok, tima kasih kerana berkunjung lagi.

Abang Exception, tiada misteri akan diri Maya ini, dan tiada mana-mana pihak yang menggunakan Maya untuk kepentingan peribadi. Apa yang Maya tulis adalah curahan isi hati.

Ini Maya punya FB:

http://www.facebook.com/profile.php?id=100000105210633&ref=mf

Abang Buragas, janganlag menganggap Maya ni pompuan yang boleh dipermain-mainkan, kalau berkenalan boleh, tapi nak bernakalan itu tak baik. Sila berkunjung ke Maya punya FB.

Kak Rosyatika, terpulanglah kepada akak untuk menilai keadaan. Maya telahpun memerhati akan sumbangnya gerak langkah si Khairy.

Abang Singh, nampaknya abang ni ada personal matter ngan pejuang bangsa, cubalah berbaik dan bercakap atas dasar apa yang benar, bukannya siapa yang benar.

Abang Jeff, Maya cukup konpius, kenapa hari tu bersimpati tapi hari pula membenci. Pasal jantina tu Maya mintak maaf jika ada silap faham. Yang set up blog ni ialah kawan baik yang Maya percaya, dan dia berada di luar sana. Bila ada kesilapan Maya sendiri tak tahu nak perbetulkan, so baru semalam Maya mintak pertolongan. Tapi hari ni dah cukup pandai.

Abang Kari, tak malunya cakap cam tu, nanti Maya delete komen tu.

Generasi Pejuang Bangsa said...

maya ini sebenarnya perempuan ..bila tengok Gender awal di blog ini adalah lelaki ..tp last minutes dia nampak rahsia dia nak pecah terus tukar ..orang bukan bodoh .

mantra ,

aku hendak fakta bukan cerita tepi jalan ..dalam mahkamah kalau bawa cerita rumours ini buat orang gelak saja. KJ semasa berkempen di MU beritahu akan ada penyokong PAS terdiri golongan muda akan mengundi BN dan ternyata ia betul apabila melihat saluran pengundi muda kita menang hingga BN menang di 5 peti undi di MU.

eXception said...

Ha ha ha ha Parpu... Parpu.... Naughty boy yaa? Yaahh... whatever Pejuang Bangsa, teruskan je lah menongkat KJ tu... Sampai ke tualah KJ tu ko tongkat...

PARPUKARI said...

WAH DUPLICATE ANAK LUAR NIKAH DAH MULA BALIK DAH TU, MAAF MAYA ITU BUKAN SAYA, SAYA TAK AKAN SESEKALI CAKAP MACAM TU KAT MAYA!

ROSHATIKA KALAU NAK PUJA KJ PUN JANGAN LA SAMAKAN DIA DENGAN RASDULULLAH, ASTAGFIRULLAH, APA DAH JADI KAT KAU NI ROSHATIKA?

JANGAN TAKSUB, PASAL TAKSUB LA DULU KITA BERJAYA ANWAR AL JUBURI WAL LIWATI, SEKARANG NI KAU DAH TAKSUB TAHAP GABAN DAH NI

INGAT ROSHATIKA, JAGA SUAMI AWAK TU, SI BUDAK KJ NI HANYALAH SEORANG POLITICIAN YANG AKAN GUNAKAN U BILA PERLU SAJA, JANGAN LA JADI MACM NI ROSHATIKA..

PEJUANG BANGSA, KAU NI MEMALUKAN BETUL LA CARA KAU KOMEN NI, NI LAGI SATU PRODUK TAKSUB NI..

HAKIKATNYA KJ DAH FAIL SEBAGAI KETUA PEMUDA, DIA LEBIH BERSUARA PEMBANGKANG DARI RAKYAT!

KALAU AKU JADI DIA, BAIK BELAH JE...SORRY MAYA ABG KARI PUN BEBEL PANJANG MACAM ABG SINGH JUGAK, HE HE HE

BUKAN APA ABG KARI TAK TAHAN TGK KAWAN2 ABG KENA TIPU DENGAN BINGAI BERNAMA KJ NI HA!

SORRY NO HARD FEELING!

eXception said...

I see... Nampaknya ada mangkuk tingkat namblas duplicate nick nko... Cuma gambar itik serati tu je beza... Ko letak gambar Dr Greg...
Oh ya, aku tgk blog si pencacai yg guna nama nko tu... Pelik... Tak pernah jumpa lg blog tu... what say you!?

Ya Maya, may I know, gambar Maya letak tu gambar Maya betul, atau main tepek jer??

eXception said...

Maya, pls secure ur blog, remove NAVBAR on the top of ur blog. Follow the instructions given in this blog.

http://arifomar.blogspot.com/2009/07/selamatkan-blog-anda-ambil-tindakan.html

eXception said...

Uh nampaknya KJ ada baju raya baru.... Lawa.... Macam kuda belang....

http://1.bp.blogspot.com/_SxFCd2uFUAc/SmEzmoLfxuI/AAAAAAAAAmk/SQsY976RWfk/s1600-h/Khairy+No+Protection.jpg

Lin said...

salam buat maya

pandangan yang mudah dan simple untuk anda...

sekiranya kita rasa kita berada dilandasan yang benar dan mempunyai alasan syariah maka teruskanlah...

setiap perbuatan bergantung atas niat masing-masing tapi berhati2 dalam melaksanakan sesuatu tugas yang murni kerana syaitan sentiasa memasuki dalam jiwa kita ini...

salam

Singh Is Kinng said...

Hi Maya,

I published an article that was inspired by your KFC vs KJFC. Do feel free visit mine.

Pejuang Bangsat, dekat blog aku ada facts and figures, jom kita berdebat kalau rasa diri tu masih ada telur.

Buragas Alam said...

Jgnlaa marah Cik Maya....Sila layan tajdid-melayu.blogspot.

mantra-indeeptots said...

Salam Maya dan Roshatika... Ni kakak Mantra suka nak kongsi fakta :
Why Is “Malaysia Today” Promoting Khairy? The Opposition Have An Inherent Fear of Najib - By Matthias Chang (29/3/09)

http://www.futurefastforward.com/malaysia-updates/1317-by-matthias-chang

Tolong baca dan kaji siapa di belakang Malaysia Today... Matthias Chang tu siapa?

Parang Sasau said...

singh kena kutuk http://sejarahmelayu.blogspot.com/
HA!HA!HA!

MALUnye..................

Parang Sasau said...

singh kena kutuk http://sejarahmelayu.blogspot.com/
HA!HA!HA!

MALUnye..................

Parang Sasau said...

singh kena kutuk http://sejarahmelayu.blogspot.com/
HA!HA!HA!

MALUnye..................

Parang Sasau said...

singh kena kutuk http://sejarahmelayu.blogspot.com/
HA!HA!HA!

MALUnye..................

Parang Sasau said...

singh kena kutuk http://sejarahmelayu.blogspot.com/
HA!HA!HA!

MALUnye..................

Parang Sasau said...

singh kena kutuk http://sejarahmelayu.blogspot.com/
HA!HA!HA!

MALUnye..................

Parang Sasau said...

Maya tido ke? tu la lain kali jgn buat kerja merapu ni

Parang Sasau said...

tak de org pon kat blog ni

Parang Sasau said...

MANTRA DAH TUA HA!HA!HA!HA!HA!
DAHI BERKERUT HA!HA!HA!HA!HA1

Parang Sasau said...

HIDUNG MANTRA BESAR!!! HA!HA!HA!HA! DAHI BERKERUT HA!HA!HA!HA!

Parang Sasau said...

SINGH CAKAP BANYAK TAK GUNA, ORG DAH MELUAT. KO ADA TELO KE SINGH KALO ADA TUNJUK LA, TELO BERKURAP HA!HA!HA!HA!

Parang Sasau said...

PARPU JANGAN NAK PERASAN MUKA MACAM TOYOL HA!HA!HA!HA!

Parang Sasau said...

YANG LAIN TU PENJILAT NAJIS PARPU HA!HA!HA!HA!

Parang Sasau said...

KELAKARLA BLOG NI BLOG SYOK SENDIRI.... MASUK DALAM BAKUL ANGKAT SENDIRI.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAAAA

BUANG MASA JER AKU HANTAR KOMEN CIAAU!!!!! HARAP-HARAP KORANG BERTAUBATLAH!!! KIRIM SALAM DEKAT ORANG YG BAGI UPAH KAT KORANG TU

princess jiji said...

salam dengan orang pun tak ikhlas.

DukeOfUMNO said...

Sampai sekarang dan bila2 pun aku malu nak ngaku KJ tu ketua aku...Aku malu berketuakan "Perasuah"!

n0n0n said...

panasnya ruangan komen ni....dlm aku terbaca smua komen tadi,aku terpiki...mcm mana la Najib nk laksanakan 1Malaysia secara efektif...huhuhu...bukan apa,nk kata budak2 tu kdg2 org tua kat parlimen leh gaduh...tp cubalah kita bersikap matang dan janganlah berdebat menggunakan bahasa kesat...penat je TV tayang Bahasa Budaya Bangsa nye iklan dn mcm2 lg...tambah lak skrg ni,ada iklan baru..."adakah ini yg akan kita tggalkan pd generasi masa depan"...jika kita berdebat mcm ni,rasanya anak2 kita lg teruk...mungkin lebih dasyat lg...carutan tu umpama bahasa pasar lak nnt...cuba la korang semua bayangkan....apa2 pn jika aku ada terkasar bahasa,aku mohon maaf....

PARPUKARI said...

KORANG TENGOK LA PERANGAI PENCACAI SI KJ PONDAN TU, MEREKA TAK LEH TERIMA KENYATAAN YANG KETUA MEREKA NI PONDAN, TAKDE TELUR..SORRY MAYA, ABG KARI KARI TERLEPAS CAKAP..

AKU PERCAYA YANG SUKA KJ NI SEMUA YANG SETIA KAT WANG JE....INI HAKIKAT!

Parang Sasau said...

TU JER KOMEN YG KORANG BOLEH BAGI... HAHAHAHAHAHAHAHHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HEBAT! HEBAT! ASYIK2 BENDA YG SAMA!! TAK DE MODAL LAIN KER... LANGSUNG TAK PRO LA KORANG NI. MACAM BUDAK-BUDAK.

Parang Sasau said...

DukeOfUMNO KO TAK PAYAH PAKAI NAMA UMNO LA.. MEMALUKAN ORANG SAJA! UMNO TAK MEMERLUKAN ORANG SEPERTI KAMU SEMUA NI, DURI DALAM DAGING!! PEROSAK UMNO!!! JANGAN NAK JADI PENGHIANAT MAT, KO INGAT KOSORANG AJA KA ORANG UMNO! LEBIH BAIK KO TUKAR NAMA KO JADI DUKEOFDAP!!!!!!
PARPU AKU RASA KO DAH TERJEBAK JAUH NI!!! KEMBALILAH KEPANGKAL JALAN!!! KO NI DAH DIROSAKKAN OLEH MANUSIA2 YANG BERTOPENG IBLIS NI!!!
JANGAN HANCURKAN MASA DEPAN KO!!!

Parang Sasau said...

singh kena kutuk http://sejarahmelayu.blogspot.com/
HA!HA!HA!

MALUnye.................. TEPOK DADA TANYA SELERA!!!

Parang Sasau said...

Firman Allah bermaksud: “Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.” (Surah al-Hujurat, ayat 6)

Parang Sasau said...

Dosa membuat fitnah digolongkan sebagai dosa sesama manusia. Justeru, dosa itu tidak akan diampunkan Allah, melainkan orang yang difitnah itu memberi keampunan terhadap perbuatan itu. Mungkin ramai menyangka perbuatan menyebarkan berita fitnah sekadar satu kesalahan kecil. Sebab itu, perbuatan seumpamanya dilakukan seperti tiada apa merugikan.

Hakikatnya, dosa membuat fitnah menjauhkan diri dari syurga. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim). Dosa menyebar fitnah umpama api membakar ranting kering kerana ia cepat merebak dan akan menjadi abu sepenuhnya. Dosa menyebar fitnah menyebabkan pahala terdahulu dihilangkan sehinggakan penyebar fitnah akan menjadi muflis di akhirat nanti.

Penyebar khabar angin biasanya menyebut perkataan ‘dengar khabar’ mengenai berita yang disebarkan. Bagaimanapun, apabila berita tersebar daripada seorang ke seorang, maklumat yang belum sahih itu sudah hilang dan kemudian disebarkan seperti berita benar. Dalam Islam, sesuatu berita benar tetap tidak boleh disebarkan jika orang yang berkaitan cerita itu tidak mahu ia disebarkan kepada orang lain. Menyebarkan berita benar tetap dilarang, inikan pula menyebarkan berita tidak benar.

Imam Ghazali dalam buku Ihya Ulumuddin menjelaskan perbuatan membocorkan rahsia orang lain dan menjejaskan kehormatannya dengan cara membuka rahsianya yang tidak mahu diketahui orang lain dianggap sebagai perbuatan mengadu-domba dan fitnah. Mengenai berita benar dan berita tidak benar yang disebarkan tanpa kebenaran atau kerelaan orang berkaitan, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Adakah kamu semua mengetahui apakah ghibah (mengumpat)? Sahabat menjawab: Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui. Lalu Baginda meneruskan sabdanya: Kamu berkata mengenai saudara kamu perkara yang tidak disenanginya. Lalu ditanya oleh seorang sahabat: Walaupun saya berkata perkara yang benar-benar berlaku pada dirinya?’ Rasulullah bersabda lanjut: “Jika kamu berkata mengenai perkara yang benar-benar berlaku pada dirinya bererti kamu mengumpatnya, jika perkara yang tidak berlaku pada dirinya bererti kamu memfitnahnya.” (Hadis riwayat Abu Hurairah)

Larangan mencari dan membocorkan rahsia orang lain jelas dilarang Allah seperti dijelaskan dalam firman-Nya bermaksud: “Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang lain.” (Surah al-Hujurat, ayat 12). Justeru, setiap Muslim perlu bijak menilai sesuatu berita bagi mengelak daripada menerima dan kemudian menyebarkan sesuatu berita berunsur fitnah.

Parang Sasau said...

JANGAN JADI PEROSAK BANGSA PARPU!!!
ADA AKAL FIKIR-FIKIRKANLAH... ADA OTAK GUNA GUNAKANLAH, JANGAN JADIKAN KEPALA LUTUT SEBAGAI KEPALA OTAK!!! ORANG YANG MEMPUNYAI OTAK DAN AKAL FIKIRAN TAK AKAN BERFIKIR MACAM KAMU! HANYA BINATANG YANG SELALU BUAT KERJA TAK PAKAI OTAK. OLEH ITU JANGAN SAMAKAN OTAK KITA DENGAN OTAK BINATANG KELAK MEMBINASAKAN DIRI KITA SENDIRI. KATA ORANG TELAJAK PERAHU BOLEH DIUNDUR TELAJAK KATA BADAN BINASA. OLEH ITU JANGANLAH KAMU ROSAKKAN DIRI KAMU KERANA MENYIMPIN PERASAAN HASAD DENGKI KEPADA SESEORANG.

Parang Sasau said...

FIKIR-FIKIRKAN LAH WAHAI SAHABAT PEJUANG YANG LAIN, ANDA BOLEH MENILAI YANG MANA BAIK DAN YANG MANA BURUK...

ASSALAMMUALAIKUM....

Detguaq said...

Maya,

Keputusan dari poll tu boleh dilihat di

http://pelantaqhujah.blogspot.com/2009/07/poll-untuk-kj.html

kesian kat sorang tu tapi tahniah untuk maya kerana total of comment walaupun bunyinya berulang-ulang macam khalid gagap. Satu spisis kot?

Maya Khairy said...

Maya mintak maaf sebab komen banyak sangat, harapnya tak miss anyone.

Abang Tungak Langit, dengan ikhlas Maya ucapan terima kasih atas kata-kata nasihat.

Princess Jiji, Abang Duke, and Abang Nonon, happy Maya bila dapat tahu ramai lagi yang berkongsi pandangan dengan Maya pasal Khairy.

Abang Detguaq, terima kasih atas link, Maya akan gunakan untuk tulisan Maya akan datang.

Abang Sasau, nama pun sasau lagi Maya layan lagi lah buang masa.